
Cecilie Lind
Cecilie Lind, f. 1991 i Haderslev, er uddannet fra Forfatterskolen i 2013, men debuterede allerede i 2010 med digthæftet Ulven åd min eyeliner. Herefter har hun udgivet Dughærget pupil accelererer tusmørke (2012), digtet Strunk (2015), monsterbogen Scarykost (2016), romanen Til en engels forsvar (2017) - og i 2017 udkom også Ragusa, der er en del af OrissaBiblioteket, en udgivelsesserie, der hylder og fortolker den svenske digter Ola Juléns værk Orissa.
I september 2019 var Cecilie Lind aktuel med langdigtet Mit barn på Gyldendal, og i april 2022 fulgte romanen Pigedyr, der blev tildelt Kritikerprisen og desuden var nomineret til DR Romanprisen, Politikens Litteraturpris, Jyllands-Postens Litteraturpris og Montanas Litteraturpris. Pigedyr udkommer i pt Norge, Sverige, England og Tyskland, den er blevet til et teaterstykke og er nu også på vej som film.
Og senest har Cecilie Lind været aktuel med romanen Bristefærdig, der udkom i marts 2025.
Foto: Sara Galbiati, 2025
Bemærk: Forfatterfotos og forsider må alene bruges i forbindelse med omtale af forfatteren og dennes bøger. Husk tydelig kreditering.
Berlingske
Monstrøst mesterværk er en af de bedste bøger, jeg har læst (…) Cecilie Linds Bristefærdig er et psykoeventyr, der excellerer i forbundetheden mellem det skønne og det klamme, og er simpelthen ufatteligt velskrevet. (…) ingen danser mere yndefuldt på skønklamhedens knivsæg end Cecilie Lind (…) Dens historie om moderkærlighed og de ofre, forældre er villige til at bringe, vil ramme enhver læser i hjertet - monsterfan eller ej. (…) Sproget i det gyseligt smukke psykoeventyr er et kapitel for sig. Bristefærdig er simpelthen ufatteligt velskrevet. (…) Hvis jeg var en despotisk fyrstinde, som havde låst alle rigets forfattere inde i min fangekælder, indtil en af dem skrev mig den perfekte bog ville det 1) være meget Cecilie Lindsk 2) blive Bristefærdig, som fik dem løsladt.
Politiken
Bristefærdig er en foruroligende roman om vejen fra pigedyr til moderdyr. Cecilie Lind skriver gakket, monstrøst og smukt om udgrænsede liv og betingelsesløs kærlighed. (…) Som altid med Lind får jeg lidt lyst til at kigge væk, men vil samtidig bare have mere, og heldigvis er Bristefærdig også katarsisk. Den sender sine trøstende tentakler langt tilbage i litteraturhistorien. For den er Mary Shelleys Frankenstein, men hvor skaberen vender retur for at elske sit monster. Og den er Vladimir Nabokovs Lolita, men hvor den højgravide Lolita endelig får sit livs rolle som kompromisløs løvemor.
Jyllands-Posten
Cecilie Lind har begået endnu en vild fortælling, der forvirrer, forundrer og fascinerer. Og som kræver at blive læst flere gange. (…) Cecilie Linds dragende og foruroligende nye roman (…) Bristefærdig er en overvældende roman, hvis forskellige niveauer skaber en frydefuld labyrintisk fornemmelse. (…) Bristefærdig både fascinerer, forundrer og forvirrer, og det føles arrogant at skulle foregive at have fattet tekstens essens efter bare en enkelt læsning. Dertil er teksten for rig og kompleks. (…) I Linds delikate kobling af det traditionelt ufint sentimentale med det monstrøse og naturforankrede bliver Bristefærdig en tekst, der nærmest selv er på nippet til at briste. På den bedste tænkelige måde.