
Aleksa Okanovic
Bemærk: Forfatterfotos og forsider må alene bruges i forbindelse med omtale af forfatteren og dennes bøger. Husk tydelig kreditering.
Berlingske
Overrumplende romandebut (…) drilsk, dunkel og dirrende grotesk roman (…) Med et vidunderligt sprogligt overskud og en stilsikker sammenfletning af fantasi og fakta genfortæller Okanovic en flig af Anden Verdenskrigs historie, så man fyldes med uro og rædsel, men også med moro og refleksion. Og respekt. (…) Aleksa Okanovic har mange bolde i luften, og han jonglerer med dem og med fakta og fiktion lige så behændigt som en god, gammel gøgler. (..)
Det er sjældent, at en romandebutant formår at udfordre samt lette, loope og lande så stil-og selvsikkert. Okanovics erfaring som (prisbelønnet og internationalt anerkendt) dramatiker lader sig ikke fornægte, hans vid og verdensudsyn ej heller, han er med denne debut en fuldbefaren, flyvefærdig romanforfatter, som bør brage gennem lydmur, bogsalg og priskomiteer.
Bogvægten.dk
Natterædsel er roman rig på facetter og fremragende i sin fremstilling af mennesker og deres forhold til virkeligheder, der ikke burde være mulige. (…) En chokerende, fantastisk læseoplevelse – og en påmindelse om, hvad krig gør ved mennesker.
Bogmarkedet.dk
Det er sjældent én roman kan rumme et helt univers uden at briste. Men det er lige præcis hvad Aleksa Okanovic formår med sin litterære debut, Natterædsel. Den indeholder et perfekt mikrokosmos, hvor en håndfuld personer, handlinger og steder gøres til repræsentanter for en af de største og mest grusomme forbrydelser, mennesker har begået mod hinanden. (…)
Okanovic’ baggrund som dramatiker fornægter sig bestemt ikke. Dialogerne bugner af dynamiske interne magtforskydelser, bearbejder formfuldendt tunge emner som skyld og skam – og fornægtelsen af samme, og er rent sprogligt et både ironisk og tragikomisk mesterstykke. (…)
Natterædsel er rent litterært en så godt som fejlfri fortælling fra det ekstreme overdrev, hvor både vores indre og ydre dæmoner bor. (…)
en af de absolut bedste romaner om Holocaust og om ondskabens banalitet, men også om familielivet og om det til tider aparte forhold forældre har til deres børn, der er udkommet på dansk i mange, mange år. Det er en uhyrligt stærk, indsigtsfuld og intelligent debut, som forhåbentlig er porten til et helt forfatterskab af samme overlegne art.