Anna Elisabeth Jessen: »Idéen til romanen har simret hos mig i mange år.«
Med romanen VERDENSPORT afslutter Anna Elisabeth Jessen sin sønderjyske trilogi. Læs, hvad der inspirerede hende til bogen, og hvorfor Sønderjylland er så interessant.
Af Sisse Tvegaard Andersen / 07-10-2024
Hvordan fik du idéen til denne roman?
– VERDENSPORT er den tredje, selvstændige roman i min sønderjyske trilogi. I min debutroman OM HUNDREDE ÅR var det gården, slægten og krigene, der var udgangspunktet. I romanen HJEMSTED diskuterede jeg det sønderjyske, det danske, det tyske med omdrejningspunktet: Skæbne og identitet. Med VERDENSPORT ventilerer jeg igen det sønderjyske, men også det dansk-tyske forhold i et globalt perspektiv, for romanen foregår udover i Sønderjylland ude i verden, for eksempel i Shanghai. aNNA ELISABETH JESSENarbejdede i mange år som radio- og tv-dokumentarist, inden hun brød stort igennem med sin skønlitterære debutroman, bestselleren OM HUNDREDE ÅR i 2019. Siden har hun blandt andet udgivet HUSET, OBLIVION og HJEMSTED.
Ideen til romanen er gammel. I midten af 80'erne studerede jeg et år på et universitet i Shanghai, og mens jeg var der, kom Steven Spielberg til byen for at indspille filmen Solens Rige. Jeg og 199 andre udlændinge samt 5000 kinesere deltog som statister. Og i ugerne, hvor vi gennemspillede Shanghai i 1940erne, blev jeg ven med en ældre kinesisk medstatist, der havde oplevet vesterlændingene og også dansk-tyske skibsredere, der boede i Shanghai under anden verdenskrig. Dengang skrev jeg nogle artikler og lavede et par radioudsendelser. Så ideen til romanen har ligget og simret hos mig i mange år.
Hvordan udviklede historien og personerne sig i takt med, at du skrev bogen?
– Romanen foregår over mange år. En af mine fiktive hovedpersoner, Hai Song, den kinesiske ingeniør og statist, kom til at fylde mere, end jeg først havde tænkt. Han og Georg, der er søn i en af rederfamilierne, er de mandlige hovedpersoner.
LÆS OGSÅ: Jens Christian Grøndahl: Jeg kredser altid om ensomhed
Og så er der Tove, der er oldfrue i et af palæerne hjemme i Sønderjylland, hun og hendes datter og barnebarn er vigtige personer for mig. Toves familie voksede undervejs, mens jeg skrev.
Der er mange forskellige personer, lokationer og årstal i historien, og personernes veje krydses på mange måder. Hvordan holder du styr på det hele undervejs i skriveprocessen?
– Det er ikke så svært for mig. Jeg har i mine tidligere romaner også haft mange personer og geografiske steder. Og jeg har fortalt historier over lange tidsforløb. Da det er mig, der har fundet på personerne, ved jeg jo godt, hvad der skal ske med dem i løbet af romanen. Hver person skal udvikle sig. Jeg laver deres livsforløb og skriver stikord ned på min store hvide opslagstavle, og så er det bare om at skrive.
Er der en af personerne i bogen, du holder særligt meget af, og hvorfor?
– Jeg holder af alle mine personer. Men Georg, Hai Song og Tove. Det er de tre, der er tættest på mig, og som også får lov til at udfolde sig mest.
VERDENSPORT har ligesom flere af dine øvrige romaner omdrejningspunkt i Sønderjylland og spændingsfeltet mellem det danske og tyske, der præger den region op gennem det 20. århundrede. Hvad er det, du finder så fascinerende ved den region og det tema?
– Sønderjylland er en meget interessant del af Danmark, historisk set i hvert fald, måske også kulturelt, fordi der rent faktisk er to sprog i landsdelen, to kulturer, det danske og det tyske. Engang var det et sted, hvor der var krig og ufordragelighed, men det sker nok aldrig mere.
SE VIDEOEN: Anna Elisabeth Jessen i samtale med Simon Pasternak
Når man ser på, hvor der er krig i verden lige nu, og det er der tæt på os, er det grænseområder, der har krigenes udspring. Hvem er man? Hvor hører man til? Hvorfor er man pludselig fjende med sin nabo? Det sidste er man mere ikke i Sønderjylland, og det bliver man aldrig igen. Jeg er meget interesseret i den gamle konflikt, fordi jeg er interesseret i udviskningen af den.