Død over diktatoren

BLIXEN ELLER KAOS
Episode 37

 

> Lyt på Apple Podcast
> Lyt på Spotify

> Stream det hele på Gyldendal Stream her

 

»Død over Khamenei, død over diktatoren«, råber skolepiger i protest og brænder deres tørklæde på bål midt i Teherans gader.

Verdens første feministiske kontrarevolution kan være undervejs i et af verdens mest kvindeundertrykkende lande.

Den iranskfødte danske digter Shadi Angelina Bazeghi har et bud på, hvordan vi er endt her – og noget, vi glemmer at tale om.

Gæst: Shadi Angelina Bazeghi, forfatter, oversætter og redaktør

Vært: Michelle Tubæk Gram

 

Bøgerne vi taler om: 

Irans moderne historie

Irans moderne historie

I 1979 væltede Ayatollah Khomeini 2.500 års persisk kongedømme og ændrede verdenshistorien. I dag er Iran den vigtigste spiller i et Mellemøsten splittet mellem Iran på den ene side og USA, Saudi-Arabien og Israel på den anden – et magtspil, der også har konsekvenser for Danmark. Men det er også i Iran, man finder kimen til en anderledes fremtid blandt de iranske unge, kvinderne, kunstnerne og de demokratiske kræfter, der har fået nok af konflikt og undertrykkelse.

Rasmus Chr. Elling tager os dybt ind i et samfund fyldt med modsætninger. Her sætter han nutidens hændelser i historisk kontekst: fra det fallerede iranske imperiums smertefulde møde med vesten i 1800-tallet til Mellemøstens første demokratiske omvæltning i 1905 efterfulgt af et diktatur med lynmodernisering på agendaen. Elling forklarer os, hvordan olien og et CIA-kup i 1951 ændrede Irans skæbne, hvordan den Kolde Krig gav shahen storhedsvanvid, og hvorfor en folkelig opstand i 1979 blev kuppet af et islamistisk diktatur. Men han forklarer også, hvorfor og hvordan iranerne fortsat kæmper for frihed, demokrati og dialog med Vesten.

Således viser bogen, hvordan Iran trods revolution, otte års blodig krig med Irak, international isolation og et autoritært styre alligevel på forunderlig vis er et dynamisk land i rivende udvikling: Et samfund af 80 millioner iranere, størstedelen af dem unge, mange af dem ikke-religiøse og med millioner af højtuddannede kvinder, der under hverdagens slør er i gang med et stille, men sikkert oprør mod undertrykkende traditioner.

Bogen gør læseren i stand til at forstå Iran som på én gang helt unik, med sit aparte religiøst-politiske system; og som ganske normalt, med sine helt almindelige problemstillinger: En velfærdsstat under pres, store økonomiske potentialer og en befolkning, der kræver flere muligheder i livet.

For første gang nogensinde på dansk præsenterer denne bog læseren for Irans moderne historie. Med inddragelse af kilder på persisk og med forankring i mere end 20 års forskning og feltarbejde i Iran fortæller Rasmus Chr. Elling historien om, hvordan det moderne Iran blev til – og hvordan Iran er med til at skabe vores samtid. Med denne bog får danskere nu chancen for at komme helt ind under huden på en del af verden, der på én gang er i konstant fokus – og stort set ukendt.

Vingeslag

Vingeslag

kviksølv, alger og tungmetaller

hindbær, honninghjerter og du og jeg

som adskilte størrelser, du og jeg

som princippet om indbyrdes forbundethed, åh

en mørklagt by rejser sig fra havet, jeg har oversprøjtet mig med parfume

tak for vand, og tak for det hvide blinde lys

lad os for et øjeblik glemme

sorgen over de liv, vi har levet og

sorgen over de liv, vi ikke har levet

vores klodsede forestillinger

om højdepunkterne

 

* *

 

et par regndråber falder på dit ansigt

og når jeg lukker øjnene

har du solsikker i håret

og smiler trist, Vingeslag

er du tørstig?

Påvirker jeg dig,

lyden af dine tunge skridt i decembersolen,

og i hvilken retning?

 

Shadi Angelina Bazeghi er født 1974 og uddannet fra Forfatterskolen. Hun har oversat Forugh Farrokhzad, KUN STEMMEN BLIVER TILBAGE (2013).

VINGESLAG, som er hendes debut, er en ekspressiv digtsamling med en på én gang heftig, sorgfuld og kølig stemme. Digtene kredser om et stormfuldt kærlighedsforhold, om et du og jeg i dialog, om optur og rigdom, krig, afmagt og lidelse, om viljen til at kæmpe og elske - på trods af alle nederlag og fejltagelser.