Product image

Löwenlandet

Hent forside

Novellerne i Löwenlandet bevæger sig rundt omkring i København fra titelnovellens rekonstruktion af 1970ernes Amaliegade-kvarter, med dets forladte pakhuse og afspærrede havnedomæne, til "Ægirsgadesekvenserne", hvor et matematisk eksperiment i benævnte gade får vidtrækkende konsekvenser for de involverede. I "Skrænten" bliver et uhyggeligt mord udgangspunktet for en lang aftens hårrejsende begivenheder. Og i "Novelle med kokain" fascineres fortælleren af sin nabo, der aften efter aften lemlæster sig selv over ilden fra gasblusset.

Jokum Rohde tager læseren med til et univers, der på én gang forekommer ekstremt velkendt og utrolig fremmed og hvor personerne er grænseeksistenser, der befinder sig på kanten af det gode og det onde.

  • Antal sider280
  • ForfatterJokum Rohde
  • ISBN9788702239027
  • Udgave1
  • Udgivelsesdato11.05.2017
  • PressefotosJokum Rohde

VEJL. PRIS

49,00 kr.

Køb eksempelvis bogen hos:

Forfatter

Jokum Rohde

Jokum Rohde, født januar 1970, student Zahles Gymnasium 1988, Kbh´s Universitet 1991-1995. Debuterer som dramatiker som 23-årig med forestillingen To dage ud fra lørdag Nat på Fiolteatrets kælderscene under Halmtorvet, fulgt op året efter af romandebuten Jonas´ Bog, en af de mest markante og velmodtagne prosadebuter i 1990´erne.

Får sit gennembrud som dramatiker med dramaet Det virkelige Liv på Kaleidoskop i 1996 og fortsætter sit samarbejde sammen med Katrine Wiedemann på efterfølgeren Fantomsmerter i 1997. Jokum Rohde debuterer på Det kongelige Teater i 1998 med Nørrebro-dramaet Nero, der samtidig bliver hans første af mange samarbejder med skuespilleren Henning Jensen. I 2002 åbner Rohde Claus Beck-Nielsens teater Das Beckværk med den nostalgiske kriminalteaterforestilling Jernhesten, laver året efter en radikal nyfortolkning af Louis-Ferdinand Célines skuespil Kirken fra 1928, der spiller på Kaleidoskop. I 2005 åbner Rohdes moderne nyklassiker Pinocchios Aske på Det Kongelige Teaters hovedscene, et skuespil, der er spillet viden om i verden, oversat til tolv sprog og nomineret til Nordisk Råds Dramatikerpris. Året efter udgiver han Københavner-klassikkeren København-Con Amore sammen med digteren Søren Ulrik Thomsen, en bog, der siden sin udgivelse har vokset i betydning som et stykke essentiel dokumentation af et forsvundet København.

I 2008 omgøres Jokum Rohdes uofficielle tilknytning til Det kongelige Teater med udnævnelsen til dette teaters første husdramatiker. I 2011 følger Rohde op på Pinocchios Aske med den skandaleombruste chokforestilling Manson på Skuespilhusets Store Scene med Nicolas Bro som kultlederen og massemorderen Charles Manson. Anmeldere og publikum deles i to lejre af henholdsvis rædsel, afsky og befrielse.

I 2016 spiller Kong Arthur, også med Nicolas Bro i titelrollen, i Det kongelige Teaters udendørs scene i Ulvedalene nord for København; det er Jokum Rohdes femte forestilling i træk i Ulvedalene, fem actionteater-dramaer, hvis publikumstilstrømning uden sammenligning er den største i dansk teaterhistorie til en enkelt nulevende dramatiker. Samme forår udkommer Jokum Rohde kærlighedsroman Trianglen, hans første roman i femten år.

Modkørende (2018), en tilbageskuende essaysamling om teater, Bowie og Søren Ulrik Thomsen, markerer en analyse og opsummering af en unik og halsløs karriere som landets kongelige skandale-dramatiker, men også en nykombination af omstændigheder og inspirationskilder, der åbner for nye veje ind i Jokum Rohdes forfatterskab.

Fotograf: Marc Fluri