Marceline Loridan-Ivens
Marceline Loridan-Ivens (f.1928) er en fransk skuespiller, manuskriptforfatter og dokumentarfilminstruktør. Hun er jøde, overlevende fra Holocaust og som 87-årig stadig aktiv i kampen mod uretfærdighed verden over.
Som 15-årig blev hun og hendes far arresteret og deporteret til Auschwitz-Birkenau, men kun hun vendte tilbage. Tabet af faren, rædslerne i lejren og eftertidens tavshed fandt hun udtryk for i filmens verden. Hun er især kendt for den monolog, hun holder i dokumentarfilmen Chronique d’un été (1960), hvor hun vandrer over Place de La Concorde, mens hun fortæller om dengang hun brød alle regler i Birkenau og løb sin far i møde. Hendes monolog var et af de første filmede vidnesbyrd efter Anden Verdenskrig, og det blev begyndelsen på hendes karriere som journalist og filmskaber.
I 1963 giftede hun sig med den 30 år ældre hollandske filmskaber Joris Ivens (1898-1989), som allerede da var en pionerskikkelse inden for dokumentarfilmgenren, og sammen begyndte de på et livslangt projekt med at skildre politisk undertrykkelse i bl.a. Vietnam og Kina. Efter hans død rejste hun til Polen, hvor hun for første gang siden krigen genså Birkenau-lejren, som stod urørt. Gensynet gjorde det klart for hende, at det var på tide, hun arbejdede med sin egen historie, og ti år senere resulterede det i fiktionsfilmen La petite prairie aux bouleaux (2003), hvor Anouk Aimée spiller Loridan-Ivens’ alterego. Filmen blev som den første optaget on-location i Birkenau, og den er særligt bemærkelsesværdig ved det, at den hverken benytter sig af arkivmateriale, flashbacks eller andre former for rekonstruktion af fortiden. For filmen modtog hun i 2003 bl.a. tysk films fredspris, mens Anouk Aimée i anledning af sin hovedrolle vandt Den Gyldne Æresbjørn ved Berlinalen samme år.
Marceline Loridan-Ivens modtog i 2013 Æreslegionen af den franske stat og har desuden i Ivens’ og sit eget navn skabt to fonde for dokumentarfilm, der støtter arbejdet med menneskerettigheder og global retfærdighed.
I 2015 udgav hun erindringsværket Men du kom ikke tilbage, hvor hun for første gang fortæller tilbundsgående om sine oplevelser under krigen, og om livet efter.