
Krass Clement
Krass Clement, f. 1946, er dansk fotograf. Han blev uddannet som filminstruktør, men siden den fotografiske debutbog Skygger af øjeblikke (1978) har han været en af de mest fremtrædende danske dokumentarfotografer. Han har især markeret sig med lavmælte rejseskildringer fra både Danmark og udlandet, hvor han sætter fokus på mennesket.
Hans stramt og klassisk komponerede sort-hvide billeder - senere også farvebilleder - er præget af melankoli og en sans for surreale detaljer. Han har udgivet en lang række billedbøger - herunder Det tavse land (1981), Byen bag regnen (1987), Ved døden (1990), Af en bys breve (1993), Det lånte lys (1995), Langs vinden (1998), Før natten (2001), Berlin notat (2005) og Lydhørt (2005).
Krass Clement har deltaget i fotoprojektet Danmark under forvandling (2008-09), der omfatter bogen Herfra hvor vi står 1-3 (2010) og udstillinger flere steder i Danmark.
På Gyldendal udkom i 2014 fotobogen Bag Saga Blok, i 2016 fulgte Impasse Hotel Syria, og i 2021 var Krass Clement klar med fotobogen Metrovia - Buenos Aires, hvori han veksler mellem fotografier af mennesker på gader og pladser og i undergrundsbanen, Metrovia, der bringer folk vidt omkring til forskellige kvarterer.
I april 2023 udkom fotobogen Timeslag - Nørrebro med sort-hvide fotos fra dengang den københavnske bydel Nørrebro blev kraftigt saneret i 1970' og 80'erne. Bogen viser det forsvundne Nørrebro og er samtidig en kunstnerisk og personlig refleksion over en epoke, der fremtræder både unik og mærkelig.
Foto: Anne Jensen, 2016
Gyldendal råder desværre ikke over et forfatterfoto, der må bruges eksternt.
Kristeligt Dagblad
5 ud af 6
Med forkærlighed fastholder Krass Clement i sit fotografi mennesker, der ikke ænser ham eller deres medpassagerer. (…) Af bogens ganske få oplysninger om kunstneren selv - kolofonen - fremgår det, at Krass Clement selv har stået for den grafiske tilrettelæggelse. Så har han da også fået det, som han gerne selv ville have det, og også den side af sagen er smuk og helstøbt (…) Mange af fotografierne er som noveller. Hvor er den kvinde på vej hen? Hvad er der sket for ham med krykkerne? Hvad tænker de på? Hvorfor ser der sådan ud?