Politik mellem følelser og fornuft
Hvad lægger politikerne til grund, når de træffer beslutninger? Er det værdibaserede holdninger og ideologi eller faktabaseret viden? Er det følelser eller fornuft?
Med udgangspunkt i de seneste års udvikling i dansk mediepolitik argumenterer Christian S. Nissen for, at politik ikke længere kan forstås og begrundes alene med den rene fornuft og rationelle argumenter, men først og fremmest må bygge på værdier, holdninger og ideologi.
Spørgsmålet er så, om Folketinget og regeringen med den særlige beslutningskultur på Christiansborg kan håndtere stridende værdier og ideologi og udmønte det i en praktisk politik? Kan der skabes et større rum for idébåren politik. En modvægt til en stadig mere fremherskende teknokratisering af de politiske kulturer i det moderne samfund, der har afpolitiseret politikdannelsen og skabt en kløft mellem en politisk-administrativ elite og en fremmedgjort vælgerbefolkning. En politisk beslutningskultur, hvor der nærmest ikke længere er brug for politikere.
De spørgsmål har forfatteren sat sig for at belyse ved at følge medieforhandlingerne i perioden 2017-19. Hvordan spillede kulturelle, teknologiske, økonomiske og politiske forhold ind i beslutningerne om public service-mediernes indretning og udvikling? Hvad lagde politikerne til grund for deres beslutninger? Var det ideologi, sund fornuft – eller gammelt nag?
Bogen følger det taktiske spil op til medieaftalen i juni 2018 og frem til og med S-regerings forkastelse af aftalen. Indflettet i dette forløb belyser bogen det danske mediemarked under de globale mediekoncerners stigende dominans og striden om DR’s størrelse og rolle.
- Antal sider352
- Højde232 mm
- Bredde158 mm
- Dybde28 mm
- Vægt478 g
- FormatHæftet
- ForfatterChristian S. Nissen
- ISBN9788702259407
- Udgave1
- Udgivelsesdato03.02.2020
- PressefotosChristian S. Nissen
Berlingske
For den mediepolitisk interesserede læser er bogen uomgængelig (…) Kan meget vel blive årets vigtigste mediebog.
Politiken
Yderst interessant læsning.
Information
Bør være pligtlæsning for enhver, der vil have indsigt i den mediepolitiske afmagt (…) Et vægtigt bidrag til forståelsen af, hvorfor dansk mediepolitik indtil videre er gammeldags og visionsløs. Skrevet med et kvart århundredes uundgåelig, mediepolitisk indsigt.
Bøger af samme forfatter
Bøger i samme genre
- Hanne Rikke Andreassen
- Jørgen de Mylius
- Godfred Hartmann
- Godfred Hartmann