Innovationens ABC

Læseprøve


Hvordan holder man sig på forkant af branchens og konkurrenternes udvikling? Ved hjælp af innovation! Der bliver talt meget om det - og det er nødvendigt for at overleve, på kort og på langt sigt, krisetider eller ej! Trine Nielsen (hendes titel her?) giver i sin helt nye bog Innovationens ABC opskrifter på, hvordan man bringer innovation i spil i virksomheder og organisationer. Uanset om markedet bevæger sig op eller ned, skal virksomheder hele tiden forsøge at skabe nye produkter og udnytte nye muligheder. Trine Nielsen giver her analyserne og værktøjerne til at få innovationen integreret i det daglige arbejde.

”Det er vigtigt at forstå, at innovation ikke må opleves som en løsrevet proces i virksomheden. Innovation skal indgå som en integreret del af virksomhedens aktiviteter på lige for med human ressource management, branding og ledelse generelt. Det, som ledelsen giver opmærk-somhed i virksomheden, er nemlig også det som forstærkes i organisationen. Så når ledelsen fokuserer på innovation, forstærkes innovationen i organisationen.”, siger Trine Nielsen.

Viden om kunderne er den vigtigste ressource for udvikling
Innovationens ABC gennemgår innovationsprocessens forskellige stadier. Allervigtigst er, at man får et overblik over, hvad de forskellige innovationsstrategier, innovationstyper, innovati-onsdrivere innovative netværk og hele den fysiske iscenesættelse betyder for innovationspro-cesserne. Desuden får man hjælp til at finde frem til, hvilken innovationskultur der er herskende i virksomheden: den hæmmende, bevarende eller udviklende. Og man får værktøjer til at opstarte innovationsarbejdet, hvor man afsøger behov, adfærd og drømme. Trine Nielsens vigtigste budskab i denne fase er: ”Start altid med kunderne!”,

Bogen giver også seks bud på, hvordan en virksomhed kan øge sin innovationskraft :

1. Vær tæt på sine kunder, både nuværende og fremtidige.
2. Lad innovationen indgå i strategien.
3. Kend dine medarbejderes kompetencer og færdigheder.
4. Led forandringer.
5. Hav fokus på ressourcer, videndeling og samarbejder.
6. Hav klare processer, værktøjer og metoder. 

 

Hør interview med Trine Nielsen i JP Radio.

Læs anmeldelsen fra BNY.
 

  • Antal sider190
  • ISBN9788702089196
  • Udgave1
  • Udgivelsesdato31.03.2011

Køb eksempelvis bogen hos:

Bøger af samme forfatter

Forfatter

Trine Nielsen

Trine Nielsen er cand. scient. Pol. fra Københavns Universitet og MA i Communication Technology fra University of Sydney. Hun har specialiseret sig i hvordan kundebehov og markedstrends kan omsættes til gode forretningsideer og arbejder i dag som markedsdirektør i KODA.

Trine har tidligere arbejdet med analyser for Politikens Hus, som marketingchef i Berlingske Annoncecenter og som Strategisk Udviklingschef i direktionen i Det Berlingske Officin, hvor hun bl.a. var med til at lancere Urban. Hun har været ansvarlig for udviklingen af et konceptværksted, der kan designe og udvikle nye produkter på tværs af platforme og medier i DR og hun har været udviklingschef i Crossroads Copenhagen. Sideløbende hermed har hun sit eget firma Konceptfaktor.

Bøger i samme genre