Henrik Saxgren
Henrik Saxgren (1953), en af Danmarks førende dokumentarfotografer. I et klassisk sort/hvidt, æstetisk ukompliceret og præcist fortællende billedsprog præsenterede Saxgren i 1980'erne og 1990'erne hjerteskærende skæbnehistorier, der gik tæt på menneskene bag de historiske begivenheder i verdens brændpunkter. Han var i 1979 medstifter af den socialdokumentariske fotogruppe 2Maj og 1985-91 billedredaktør på månedsbladet Press. Saxgren har til Frederiksborgmuseet udført portrætter af fremtrædende danskere (1993) og bl.a. udgivet bøgerne, 'Tid — om fotojournalistik' (1990) og 'P.O.V.' i 1996, (som kom i en international udgave, 'Point of View' i 1998). Lange ophold i Mellemamerika resulterede bl.a. i bogen 'Solomons House', som udkom på det amerikanske forlag, Aperture i 2000 (på dansk: 'Landet uden fædre' (Gyldendal samme år), om Nicaragua efter revolutionen. Ved årtusindskiftet skete et markant stilbrud. Saxgren begyndte at arbejde med arrangerede billeder og i farve. Første bog efter stilskiftet blev 'Krig og kærlighed - om indvandringen i Norden' (2006), der i billeder og tekst skildrer immigranter i de nordiske lande. I 2009 udgav han bogen, 'Unintended Sculptures' på det tyske forlag, Hatje Kantz, hvor naturen og kulturen spiller sammen i storladne landskabsbilleder. Senest udkom opfølgeren til Krig og Kærlighed, 'Bus fra Bagdad', hvor han portrætterer 46 københavnske buschauffører med anden etnisk baggrund.
Henrik Saxgren har deltaget i fotoprojektet Danmark under forvandling (2008-09), der omfatter bogen Herfra hvor vi står 1-3 (2010) og udstillinger flere steder i verden.
Læs mere om Henrik Saxgren på www.saxgren.dk/.
Foto: Olennguaq Kristensen, 2016