Læsningen er i krise. Hvad gør vi?
På Gyldendal arbejder vi hver dag for at styrke danskernes læseglæde og børns læseevner. For læsningen er desværre udfordret i en travl og digitaliseret hverdag. I dette interview tager forlagschef Lotte Hjortshøj pulsen på børn og unges læseglæde, giver gode råd og inspiration.
Linkedin nyhedsbrev Artiklen er oprindeligt udgivet som et nyhedsbrev på LinkedIn. Abonner her >
Se også Lotte Hjortshøj fortælle om læseglæde i dette videointerview.
Danskernes læseglæde og børns læseevner er udfordret og til stor debat i den offentlige samtale.
Undersøgelser viser, at vi på tværs af alder, køn og uddannelse ikke læser lige så hyppigt som tidligere. Vi er færre, der læser ofte – og flere, der ikke engang læser hver uge. For børn og unge går det i samme retning. De seneste PISA- og PIRLS-undersøgelser viste et tydeligt fald i både læsekompetencer, læseglæde og tid brugt på læsning i fritiden. Og der er også meget andet – fritidsaktiviteter, sociale medier, film, serier og musik – som konkurrerer om børn og unges opmærksomhed og stjæler tid fra læsningen.
Vi befinder os kort sagt midt i en læsekrise. Men hvorfor er det et problem? Hvilken betydning har læsning i vores samfund? Og hvad kan læsning give af værdi, som andre medier ikke kan?
”Læsning er en grundlæggende del af vores demokratiske samfund. Vores samfund bygger på lige adgang og lige muligheder, og her er læsning en afgørende faktor. For vi har baseret vores samfund på, at vi skal kunne læse for at kunne være en del af samfundet. Derfor er læsning helt afgørende for, at vi er gode samfundsborgere,” siger Forlagschef Børn & Unge Lotte Hjortshøj.
“På Gyldendal har vi et kæmpe fokus på læsekultur, men det er også et stort politisk fokus, og det er helt relevant. Det er afgørende, at vi sammen bliver ved med at insistere på læsningens vigtighed. For læsning kan noget, som meget få medier kan. Læsning kan i virkeligheden invitere indenfor til den fordybelse og koncentration, som er så svær at få i en meget hektisk hverdag. Læsning åbner op for en mere dyb og udfoldet fortælling, fordi der er mere tid til at fortælle i og flere muligheder for at bruge sproget til at formidle komplekse følelser m.m., hvor andre medier måske kommer til kort. Og læsningen kan være med til at styrke den kritiske sans, som er så afgørende i et demokratisk samfund. Gode læseevner er helt afgørende for at kunne sortere og navigere i de mange forskellige virkeligheder, vi møder på nettet.”
Børn og læsning
Gode læsevaner starter i barndommen, og derfor er det vigtigt, at børn stifter bekendtskab med læsning, bøger og litteratur fra en tidlig alder.
“Læsning med børn giver nærvær, fordybelse, stimulerer kreativiteten og øger empatien. Og så kan læsning være med til at sætte ord på noget, som kan være uforståeligt eller svært at tale om i børns verden. Bogen kan være med til at formidle det på en tryg måde og i en ramme, som de mindste kan genkende, og hvor man kan understøtte barnet og mærke dets reaktioner og følelser. På den måde er læsning en måde at opdrage vores børn og unge til at være nysgerrige, stille spørgsmål og undre sig.”
Hvad gør Gyldendal?
På Gyldendal og Gyldendal Uddannelse arbejder vi for at styrke danskernes læsekultur ved at fremme bogen og læsningen. I hjemmene, i skoler og institutioner, på arbejdspladserne og på farten. For både børn og voksne. Det gør vi blandt andet ved:
- så vidt muligt at udgive bøger til alle aldre og alle interesser
- at samarbejde med Mary Fonden og Læs for Livet for at sikre, at bøger kommer ud til de allermest udsatte i dele af samfundet, som vi ellers ikke når ud til
- at inspirere børn til gode læseoplevelser med YouTube-formatet Læsehulen.
Hvad kan du selv gøre?
Der er heldigvis mange ting, man selv kan gøre. Undersøgelser viser nemlig, at forældre med gode læsevaner er vigtige rollemodeller for deres børn, og at børn der vokser op med mange børnebøger i hjemmet typisk får gode læseevner.Så Lotte Hjortshøjs råd til alle børnefamilier og bedsteforældre er:
“Prioritér tid, prioritér bøger, prioritér samvær med børn og unge omkring læsning. Det betyder, at man både skal læse sammen med sine børn, ved siden af sine børn, de skal læse højt, man skal selv læse højt – altså udfordre læsningen på alle mulige måder. I virkeligheden gøre det sjovt at læse, fordi det er så væsentligt. Lidt ligesom man skal børste tænder hver dag, skal man også læse hver dag. At læse sammen er livgivende og afgørende for, at vi har et fælles fundament at tale ud fra.”
Hør forlagschef, Lotte Hjortshøj, fortælle om betydningen af læsning
Uddannet lærer, har undervist børn i læsning og litteratur i knap 10 år og har arbejdet næsten 25 år på forskellige forlag.
Kilder: Bogpanelets årsrapport 2023, PIRLS 2021, PISA 2022 samt ‘Børn og unges læsekultur: Kvalitativ undersøgelse af børn og unges læsning i en digitaliseret verden’, 2024, udarbejdet af Will & Agency for Kulturministeriet og Bogpanelet.