Solgt i tusindvis: 2500 år gammel bog bliver ved med at hitte
Det klassiske værk om, hvordan man vinder ethvert slag – hvad enten det er en krig, et opgør mellem konkurrenter eller en politisk magtkamp, har inspireret alt fra statsledere til sportsstjerner verden over i mere end 2500 år.
Af Michelle Tubæk Gram / 23-05-2023
Uge efter uge finder man den på bestsellerlisterne.
Promenerende i stilrent hvidt design og med undertitlen »den mest indflydelsesrige bog om strategi, verden endnu har set« er det umuligt at gætte, at netop dette værk er intet mindre end 2500 år gammelt.
At KUNSTEN AT FØRE KRIG bliver ved med at være relevant, må skyldes en form for tidløs indsigt i, hvordan man besejrer sine modstandere.
Om det handler om slagmarken, fodboldbanen eller erhvervslivet afhænger din sejr af, hvor godt du er forberedt. Kender du din fjende? Har du styr på dine tropper? Hvordan er terrænet?
Der er byer, man ikke skal belejre. Der er terræn, man ikke skal forcere. Der er ordrer, man ikke skal adlyde.
Bogen vejleder dig til egentlig strategisk krigsførelse – men fremstår samtidig nærmest poetisk dokumentaristisk.
Nådesløs – fordi rådenes ophavsmand Sun Tzu på ingen måde synes at ville stille sig i front for det moralsk rigtige eller forkerte; det handler kun om, hvordan du vinder.
»Krigens vej er
vildledelsens vej.
Når du kan
skal du foregive uformåenhed.
Når du bringer tropper i stilling
skal det se ud som om
du ikke gør.
Er du tæt på
skal du lade som om du er langt væk.
Er du langt væk se ud som om du er tæt på.«
Én af de største indsigter fra bogen kunne være læren om, at »den ultimative dygtighed ligger ikke i at vinde ethvert slag, men i at besejre fjenden uden overhovedet at kæmpe. Den højeste form for krigskunst er at angribe selve strategien.«
Måske derfor har personligheder lige fra Mao Zedong, 50 Cent, Steve Jobs og Napoleon Bonaparte efter sigende ladet sig inspirere af ét af den kinesiske litteraturs helt store mesterværker: KUNSTEN AT FØRE KRIG.