Ikoniske danske digtere du skal kende
Dansk poesi har gennem tiden fostret mange store digtere, som stadig har betydning i dag og er med til at forme, hvordan vi læser og skriver digte nu. Her bliver du introduceret til skelsættende dansk poesi – både den stille og den vilde – der kan vække følelser og inspirere.
Af Kim Andrea Brofeldt / 20-10-2025
Inger Christensen
Inger Christensen (1935-2009) regnes som en af de mest betydningsfulde digtere i dansk litteratur.
Hun blev født i Vejle og debuterede i 1962 med digtsamlingen LYS, der med sin lyriske klarhed og filosofiske dybde markerede begyndelsen på et enestående forfatterskab.
Hendes poesi er kendetegnet ved en eksperimenterende og systematisk tilgang, hvor matematiske og naturvidenskabelige principper – som Fibonacci-talrækken og kemiske strukturer – indgår som kompositoriske greb. Samtidig rummer hendes digte en sanselighed og eksistentiel refleksion, der gør dem både intellektuelt udfordrende og følelsesmæssigt vedkommende.
Christensen var en del af den modernistiske tradition, men udviklede sin egen unikke stemme, hvor natur, etik og erkendelse spiller centrale roller.
XMed strejf af sjælefred og søde løgne,
med dunet skær af grøn smaragd og jade
kan irislarverne, der selv er nøgne,
efterligne piletræets blade.
Jeg så dem æde deres eget billed,
som så blev foldet sammen til en puppe,
til sidst hængt op som det det forestilled,
et blad blandt andre blade i en gruppe.
(fra SOMMERFUGLEDALEN)
Tove Ditlevsen
Tove Ditlevsen (1917–1976) er en af Danmarks mest læste og vedkommende digtere.
Hun debuterede i 1939 med digtsamlingen PIGESIND, der med sin enkle og følelsesladede stil straks vakte opmærksomhed. Hendes lyrik er kendetegnet ved en klar og tilgængelig sprogtone, ofte med rim og faste strofer, og en tematisk kredsen om barndom, kvindeliv, kærlighed, ensomhed og psykisk smerte. Hun skrev med en sjælden ærlighed og psykologisk dybde, der gjorde det private alment.
Ditlevsens digte blev bredt læst og elsket af publikum, men fik en blandet modtagelse i samtidens litterære kredse, hvor hendes følelsesnære og tilgængelige stil blev anset som mindre "modernistisk" end tidens idealer. Senere er hun blevet genlæst og anerkendt som en central stemme i dansk litteratur, og hendes værker indgår i både undervisning og kanon.
Alene for dig Der brænder et lys i nattendet brænder alene for mig,
og puster jeg til det, så flammer det op,
og flammer alene for mig.
– Men taler du stille, og hvisker du tyst,
er lyset pludselig mere end lyst
og brænder dybt i mit eget bryst,
– alene for dig. –
(fra PIGESIND)
Søren Ulrik Thomsen
Søren Ulrik Thomsen (f. 1956) er en af de mest markante danske lyrikere siden 1980’erne.
Han debuterede i 1981 med digtsamlingen CITY SLANG, som med sin urbane stemning og billedrige stil blev et centralt værk i den såkaldte firsergeneration.
Hans digte er kendetegnet ved en sanselig og rytmisk sprogtone, hvor patos og skønhedssøgen spiller en afgørende rolle – ofte i opposition til 1970’ernes systemdigtning og politiske litteratur.
Thomsens lyrik kredser om eksistentielle temaer som døden, erindringen, troen og kroppens forgængelighed, men også om konkrete motiver som storbyen, regn, blomster og farven blå.
Han har gennem sit forfatterskab eksperimenteret med form og udtryk, men altid med en stærk æstetisk bevidsthed og en insisteren på digtets autonomi.
træernes fingre
indover gadernes dampende asfalt
vajer de sorte kroppe
hen under aften stiger varmen mod himlens tætte ozon
radioen går i de tomme og åbne biler
rudernes svingende blink over de mørke tage
(Fra CITYSLANG)
Michael Strunge
Michael Strunge (1958–1986) var en af 1980’ernes mest toneangivende og mytiske digtere.
Han skrev i et højt tempo og udgav 11 digtsamlinger på blot otte år før sin alt for tidlige død.
Han debuterede som kun 20-årig i 1978 med digtsamlingen LIVETS HASTIGHED, og hans lyrik blev hurtigt kendetegnet ved en intens, elektrisk og ekspressiv stil, inspireret af punk, nyromantik og modernisme. Strunge skrev med stor patos og sans for det storladne, og hans digte kredser om ungdom, identitet, død, teknologi og storbyens puls.
Strunge var en central figur i den såkaldte firserlyrik og blev ofte sammenlignet med Rimbaud og Baudelaire.
Tid og rumVi vidste at tiden ikke eksisterer
kun bevægelsen
og derfor stivnede vi i kysset
så det blev evigt
Vi vidste at rum ikke eksisterer
kun tanken om det
og derfor overlevede vor kærlighed
på tværs af stjerner
(fra LIVETS HASTIGHED)
Se også: Lydmor læser Michael Strunge
Pia Tafdrup
Pia Tafdrup (f. 1952) er en af Danmarks mest anerkendte lyrikere og har siden sin debut med NÅR DER GÅR HUL PÅ EN ENGEL (1981) markeret sig med et sanseligt, metaforisk og eksistentielt digterisk udtryk. Hendes poesi er kendetegnet ved en stærk kropslighed, en intens billedrigdom og en søgen efter mening i sproget, naturen og menneskelige relationer. Hun arbejder ofte med store temaer som kærlighed, død, erindring og identitet – og med en tone, der balancerer mellem det personlige og det universelle.
Tafdrup har udgivet over 20 digtsamlinger, og hendes værker er oversat til mere end 30 sprog. Hun modtog Nordisk Råds Litteraturpris i 1999 og blev medlem af Det Danske Akademi i 1989.
Vinden elsker mig Den varme sommervind har ikke glemt mig,
allerede da jeg træder ud af døren
iført sandaler og en let kjole,
gør den tilnærmelser,
vugger grenene på træerne omkring,
kærtegner tindinger og håndflader,
kælder for indersiden af mine underarme,
når jeg bevæger mig over gaden.
(Fra BERØRINGEN AF HUD)
Klaus Rifbjerg
Klaus Rifbjerg (1931–2015) var en af de mest produktive og alsidige skikkelser i dansk litteratur.
Han debuterede som digter i 1956 med samlingen UNDER VEJR MED MIG SELV, og hans lyrik er kendetegnet ved en moderne, mundret og eksperimenterende stil, der brød med den traditionelle poesi og introducerede et nyt, mere hverdagsnært og ironisk sprog. Rifbjergs digte spænder fra det legende og satiriske til det dybt alvorlige og samfundskritiske. Han skrev ofte om identitet, kultur, politik og det moderne menneskes splittelse – med en særlig evne til at indfange samtidens tone og tale.
Han var en central figur i modernismens gennembrud i Danmark og medredaktør af det toneangivende tidsskrift Vindrosen. Klaus Rifbjerg skrev over 100 bøger – digte, romaner, essays, filmmanuskripter og dramatik – og modtog en lang række priser, herunder Nordisk Råds Litteraturpris og Det Danske Akademis Store Pris. Han var medlem af Det Danske Akademi og en toneangivende stemme i dansk kultur gennem flere årtier.
en af de uforklarlige sommermorgener
med blæsten af solsort fra alle tage.
Vi stod med hinanden i hånden
og forsikrede os selv om at dette var uforglemmeligt:
grenenes hængende svajen
og fuglene.
(Fra AMAGERDIGTE)
Vita Andersen
Vita Andersen (1942–2021) fik et stort gennembrud med sin debutdigtsamling TRYGHEDSNARKOMANER (1977), der blev en af de mest solgte lyrikudgivelser i Danmark nogensinde. Bogen udkom i en periode med feministisk opbrud og voksende interesse for kvinders følelsesliv og vilkår – noget der sjældent var blevet behandlet så direkte i dansk litteratur.
Hendes digte er kendetegnet ved en direkte, enkel og rå stil, hvor hun med stor psykologisk skarphed skildrer kvinders liv, længsler og sociale udsathed. Hun skrev med en tone, der både var sårbar og skarp, og som ramte bredt – især blandt unge og kvinder. Hendes digte blev modtaget med begejstring af læsere, men også med debat i litterære kredse, hvor hendes tilgængelige stil udfordrede tidens mere elitære idealer.
Udover digte, skrev Andersen også romaner, noveller og dramatik. Hun modtog flere priser, herunder De Gyldne Laurbær og Det Danske Akademis Store Pris.
Jeg kender dig kun i mørketJeg kender dig kun i mørket
jeg kender dine kys
din tunge
din krop
ellers kender jeg dig ikke
du kender heller ikke mig
du beder heller ikke om det
jeg er ellers vild efter at vise noget af mig
men jeg tør ikke
for du har nok ikke brug for det
siden du ikke spørger
du tager dit tøj på
holder op med at være min elskede
og bliver en mand
(fra TRYGHEDSNARKOMANER)
Jørgen Leth
Jørgen Leth (1937-2025) var en af de mest særegne stemmer i dansk poesi og kultur. Han debuterede som digter i 1962 med samlingen GULT LYS, og hans stil var kendetegnet ved en nøgtern, registrerende og ofte distanceret tone, hvor han beskrev verden med en næsten antropologisk præcision.
Leths digte var præget af en fascination af det banale, det gentagende og det konkrete – ofte med en underspillet humor og en poetisk ro. Han var en central figur i modernismens udvikling i Danmark og en del af kredsen omkring kredsen af systemdigtere, men hans tilgang var mere dokumentarisk og sansende end teoretisk. Leths digte undersøger, hvordan sproget kan indfange virkeligheden uden at fortolke den – en metode han også har overført til sine film, hvor han har haft stor betydning som dokumentarist og eksperimenterende instruktør.
De eksisterer Jeg kan sige at de eksisterer
Det er muligt at kende dem de holder sig i skyggen
Og ser væk
Øjnene er ligesom tomme
De sover de er et andet sted.
Når de er mange sammen så væskende lemmer
så skriger de og løber i flok
Larmende skubbende
Med blottede blodige tænder
(Fra ZOMBIE)
Peter Laugesen
Peter Laugesen (f. 1942) er en af dansk litteraturs mest kompromisløse og eksperimenterende digtere. Han debuterede i 1967, og har siden udgivet et omfattende og konstant udviklende lyrisk værk, der ofte bryder med konventioner og udfordrer sprogets grænser.
Hans stil er præget af spontanitet, rytme, jazz-inspiration og en bevidst modstand mod det etablerede – både i form og indhold. Laugesens digte bevæger sig frit mellem det abstrakte og det konkrete, det politiske og det personlige, og han har en særlig evne til at lade det dagligdags og det poetiske smelte sammen. Han har været inspireret af beat-poesi, især Allen Ginsberg, og har samarbejdet med musikere og billedkunstnere, hvilket afspejler hans tværæstetiske tilgang. Peter Laugesen har modtaget flere litterære priser, herunder Det Danske Akademis Store Pris, og blev medlem af akademiet i 1997.
Jeg ser mig tilbageJeg ser mig tilbage der går du det er dig
du er min sjæl og det er mit job
det er ordene som de er
jeg forstår ikke hvad de unge digtere mener når de siger skriften
det er mit ord
men det er ikke det de mener de vil sige noget andet
som ikke er skriften
og som
jeg ikke forstår
(Fra MORGENSANGE)
Se også: Peter Laugesen læser (Hotel Cecil, 2022)
Klaus Høeck
Klaus Høeck (f. 1938) er en af dansk litteraturs mest konsekvente og eksperimenterende digtere. Han debuterede i 1966 med digtsamlingen Y, og har siden udgivet et omfattende og systematisk lyrisk værk, hvor matematiske strukturer, databearbejdning og digital teknologi spiller en central rolle.
Høecks skrivestil er kendetegnet ved formmæssig stringens, sproglig præcision og en vedvarende undersøgelse af digtets muligheder – ofte med komplekse kompositioner og brug af algoritmer.
Han har gennem hele sit forfatterskab arbejdet med systemdigtning, hvor digtene genereres ud fra faste regler og mønstre, men samtidig rummer dyb refleksion over eksistens, tid, død og skrift og hans værker kræver ofte en aktiv og analytisk læser.
Passwordmin indre beo
stær gentager alt hvad jeg
siger hvorpå jeg
gentager hvad den
siger i et mærkeligt ekkorum af ly
de – men her på det
sidste er den begyndt at
skratte interna
tionale som jeg
så gentager – jeg er godt
nok stolt af den fugl
(Fra PASSWORD)
Se også: Lars Brygmann læser Klaus Høeck




