UNDTAGELSEN er blevet filmatiseret

Det er blevet forsøgt før, men indtil nu kunne ingen filmhold fange den uhygge, der hersker under overfladen på kontoret i succesromanen UNDTAGELSEN. Forfatter Christian Jungersen er henrykt over, at historien endelig er klar til det store lærred.

Af Anne-Sophie Uldall Petersen / 08-07-2021

Christian JungersenFoto: Jan Grarup

Der er ingen monstre med i UNDTAGELSEN, men betyder ikke, at det ikke er uhyggeligt. Tonefald, stilhed og øjenkontakt er bare nogle af de virkemidler, som skaber så meget spænding og ulmende ondskab, at man næsten bliver nødt til at holde sig for øjnene.

I filmen UNDTAGELSEN følger man Iben (Danica Curcic), Malene (Amanda Collin), Anne-Lise (Sidse Babett Knudsen) og Camilla (Lene Maria Christensen), der arbejder sammen på det fiktive Dansk Center for Information om Folkedrab. Veninderne Iben og Malene snakker indforstået og lukker ikke de andre kolleger ind i tokløveret. Camilla er tolereret, men bibliotekaren Anne-Lise er udstødt. Gennem historien bliver kontormobningen skildret fra de forskellige synsvinkler og bliver så nervepirrende, at det løber koldt ned ad ryggen.

Det her er en historie, der handler om liv og død. Mobning er meget alvorligt. Det er livstruende.

Forfatteren bag bogen, Christian Jungersen, har altid været optaget af psykologi. Han mener, at arbejdspladsen og vores forhold til kolleger i høj grad er med til at forme os som mennesker. Alligevel er arbejdspladsen et miljø, som sjældent agerer manege for en histories handling, og Jungersen vidste godt, at nuancerne ville være svære at fange for rullende kameraer.

”Det her er en historie, der handler om liv og død. Mobning er meget alvorligt. Det er livstruende. Men truslerne er ikke blot eksplosioner og mordere, der løber rundt i gaderne. Det er i langt højere grad, hvem der siger, at døren til printerrummet skal være åben, og hvem der køber rundstykker om morgenen til fællesmorgenmad. Det er nogle små ting, der på overfladen virker helt ligegyldige, men som faktisk udtrykker nogle enorme kampe.”

Det er ikke første gang, at et filmselskab prøver kræfter med UNDTAGELSEN. Både et amerikansk og et britisk selskab har forsøgt at filmatisere historien, men kunne ikke fange de små ting, der foregår mellem menneskerne på kontoret. Jungersen havde derfor også indstillet sig på, at UNDTAGELSEN måske ikke kunne filmatiseres, selv om så mange anmeldere skrev, at bogen var en oplagt biograffilm. Det var først, da danske Fridthjof Film med instruktør Jesper W. Nielsen og manuskriptforfatter Christian Torpe kom med et bud, at Jungersen følte, at dramaet i de små handlinger på kontoret endelig kom til sin ret.

”Jeg er henrykt over, at det fungerer. Det er blevet så meget bedre, end jeg havde troet, man kunne gøre det. Det er meget svært. Der er en række instruktører og manuskriptforfattere, som jeg har kæmpe respekt for, som har prøvet på det her, men ikke kunne. Nogle af scenerne, hvor karaktererne snakker om miljøet på kontoret kunne være så kedelige, men man sidder bare og er ved at løbe ud af biografsalen, fordi man er skræmt.”

Romanen udmærker sig ved en slutning, hvor læseren først finder en forløsning på de allersidste sider – som måske endda skal læses flere gange, fordi man kom til at bladre for hurtigt i jagten på morderen. Men der står helt eksplicit, hvad der er sket. Og hvem der gjorde det.

”Slutningen er en udfordring at filmatisere. Men det ødelægger ikke noget, hvis man kender den i forvejen. Hvis man har læst bogen, kan man godt læse den en gang til, for slutningen kan godt få en anden betydning anden gang, man læser den. Og hvis man har læst bogen, kan man se filmen uden problemer. Og det er faktisk også sådan noget, jeg arbejder med i mit forfatterskab: at tingene skal betyde noget andet, når man læser dem anden gang. Sådan er livet jo. Du kan ikke gå tilbage og finde den entydige objektive sandhed. Når man går tilbage, betyder ting noget andet.”

Jeg håber, at filmen giver anledning til, at man læser bogen igen og får en anden oplevelse end sidst

UNDTAGELSEN udkom i 2004, og Christian Jungersen modtog blandt andet De Gyldne Laurbær for romanen. De 16 år på bagen har dog ikke betydet noget for de tidløse temaer, bogen tager op. ”Jeg håber, at filmen giver anledning til, at man læser bogen igen og får en anden oplevelse end sidst,” siger Christian Jungersen.

OM CHRISTIAN JUNGERSENChristian Jungersen, født 1962 i København, er uddannet cand.comm. i sociologi og kommunikation fra RUC. Christian Jungersen debuterede som forfatter i 1999 med romanen KRAT, som sikrede Christian Jungersen Debutantprisen på Bogforum.

I 2004 fik Christian Jungersen sit store internationale gennembrud med romanen UNDTAGELSEN. En psykologisk spændingsroman om venskab og mobning på arbejdspladsen. UNDTAGELSEN høstede stor anerkendelse. Christian Jungersen modtog således både De Gyldne Laurbær og Danmarks Radios romanpris for den. Derudover blev UNDTAGELSEN udnævnt til ’Editor's choice’ i New York Times, ligesom den i 2010 blev kåret af Berlingske til årtiets bedste danske roman.

I 2012 udgav Christian Jungersen DU FORSVINDER, der vandt Læsernes Bogpris i Berlingske i 2012. I denne roman stiller Christian Jungersen skarpt på spørgsmålet om skyld og ansvar. Christian Jungersens bøger er solgt til oversættelse i mere end 20 lande.

Undtagelsen

Undtagelsen

Da veninderne Iben og Malene modtager dødstrusler, går det op for dem, at deres arbejde på Dansk Center for Information om Folkedrab kan have bragt dem i livsfare: Måske har en krigsforbryder sat dem på sin dødsliste. Men hvor kommer truslerne egentlig fra? Kollegernes reaktioner tyder på, at ingen af dem er helt, som de andre tror. Efterhånden som historier fra fortiden og privatlivet dukker op, afsløres arbejdspladsen som en skueplads for chikane og kampe på liv og død.

Romanen Undtagelsen er en besættende historie om kærlighedens og ondskabens mange forklædninger.

For den modtog forfatteren Christian Jungersen den eftertragtede boghandlerpris De Gyldne Laurbær 2004.