Siri Pettersen skriver fantasy om blod og begær

Norske Siri Pettersen er blevet kaldt landets fantasydronning. For hende er fantasy meget mere end eskapisme og kan i bedste fald inspirere os til at redde verden. Her fortæller hun om sin aktuelle titel JERNULVEN og inspirationen til sine vilde universer.   

Af Mathilde Johanne Kristiansen

 

Fuldstændig forrygende fortalt med mange metaforer, referencer og feministiske manifestationer" sådan skrev anmelder Merete Reinholdt i sin femstjernede anmeldelse i Berlingske Tidende. 

For udover at folde et imponerende forhistorisk fantasyunivers ud med inspiration fra Venedig til Svalbard og nordisk mytologi stiller Siri Pettersen i JERNULVEN skarpt på mørke temaer som blod, misbrug og begær. JERNULVEN er det første bind i hendes nye serie VARDARI, der er en selvstændig fortsættelse til RAVNERINGENE-trilogien, som bjergtog fantasyfans i hele verden. Og selvom VARDARI er skrevet til unge, bliver voksne lige så let afhængige af de anmelderroste fortællinger.

Hvordan opstod ideen til Jernulven? 

”Ideen til Jernulven spirede allerede, da jeg skrev RÅDDENSKAB (RAVNERINGENE 2). Den har en grum scene, som viser desperationen hos de mennesker som har gjort sig afhængige af Graals blod. Det var kun en lille bitte del af bogen, men jeg kunne ikke slippe tanken, og langsomt men sikkert voksede samfundet i JERNULVEN frem…

Kan du tage os med til den verden, hvor JERNULVEN foregår?

”Vi befinder os i Náklav, verdens mest usandsynlige hovedstad. Den ligger på en ø, langt mod nord i ishavet, hvor det er hundekoldt og bælgravende mørkt. Et sted ingen skulle tro at nogen ville bo.

Men Náklav har en transportform udgjort af stencirkler (dem man kender fra RAVNERINGENE). Det gør øen til en pulserende, hektisk, og virkelig tætbefolket storby. Tænk Venedig i 1400-tallet men lokaliseret et sted mellem Tromsø og Svalbard. Det bedste ved Náklav er, at alt kan købes for penge. Og det værste ved Náklav er, at alt kan købes for penge. I følge rygterne også evigt liv. Det har skabt en kultur, hvor problemerne ulmer under overfladen. Et mægtigt hold af spåkoner som påstår at vide, hvor længe folk har tilbage at leve, en jagt efter blodperler og et farligt rusmiddel, som gør at ulvesyge er begyndt at sprede sig igen …” Det bedste ved Náklav er, at alt kan købes for penge. Og det værste ved Náklav er, at alt kan købes for penge. 

Vi følger den 19-årige ulvejæger Juva. Hvem er hun?

"Haha, hvis vi finder ud af det, så ville hun blive glad for at få det at vide! Juva er fuld af kontraster. Både benhård og skrækslagen. På den ene side er hun en stærk og selvstændig ung kvinde, som jager ulve sammen med en gruppe mænd. På den anden side er hun afhængig af en beroligende bryg for ikke at knække sammen af pludselige panikanfald og hjertebanken. Hun er både ældre og mere erfaren end eksempelvis Hirka fra RAVNERINGENE og både bander, drikker og har sex”.  Hvilke temaer har været interessante at udforske gennem JERNULVENs univers?

Hvilke temaer har været interessante at udforske gennem JERNULVENs univers?

”Alt som har med skæbnen at gøre. Liv, død og det intense behov vi har for at prøve at kontrollere begge. Jeg har gravet meget i menneskets mest grundlæggende instinkter: frygt, begær, jagt og fristelse. JERNULVEN handler meget om afhængighed og beherskelse. Hvad er det egentlig som gør os frie, og hvad gør os til slaver?” 

..Fantasy, måske især for unge, har sin egen evne til at løfte, inspirere og motivere os til at tackle de største udfordringer. Dem der handler om at redde verden. 
Hvordan finder du inspiration som forfatter?

”Jeg er begyndt at se inspirationen som et filter. Man bliver en slags levende si, som alle verdens indtryk vælter igennem. Det meste strømmer igennem. Registreres men fæstner sig ikke. Af og til sætter noget sig fast. En guldklump i strømmen som bliver liggende i filteret og skinner. Man kan se på den og sende den videre, eller man kan bruge den. Jeg har endda ikke fundet ud af, hvad det er, som gør, at noget fæstner sig i filteret, men det er sådan, jeg skriver. Man kan arbejde sig igennem tusinder af ideer og opleve, at noget bare er rigtigt. For skinnende, for unikt, for stærkt til bare at sende videre simpelthen”.

Hvordan bruger du historien, måske særligt den skandinaviske, i dine fortællingers univers?

”Den skandinaviske historie og myter er en del af mig. Den kræver at være en del af fortællingerne. Men jeg kan ikke lide at skrive om den direkte. Det skal være som tråde, der væves ind i en verden, som på den måde virker bekendt, men alligevel ny. JERNULVEN har eksempelvis stærke referencer til den norrøne myte om Fenrisulven”.

Hvad tiltrak dig ved fantasy-genren? Er der noget du finder særligt ved kombinationen af ungdomsfortællinger og det fantastiske og eventyrlige?

”Jeg er vokset op med fantasy. Jeg elsker at skrive det og at læse det. Der var ikke noget alternativ. Jeg skulle skrive den slags bøger, hvor der følger et kort med.

Fantasy er de nye myter, de nye fabler. Genren bærer kimen til sandheden i sig, og det er – som Terry Pratchett har sagt vuggen som alle andre historier kommer fra. Det er meget mere end eskapisme. Det er et uhyre værdifuldt værktøj til at fortælle noget om virkeligheden ved hjælp af uvirkelige virkemidler.

Jeg føler også at fantasy, måske især for unge, har sin egen evne til at løfte, inspirere og motivere os til at tackle de største udfordringer. Dem der handler om at redde verden”. 

Vardari 1 - Jernulven

Vardari 1 - Jernulven

Jernulven er et fængslende fantasymysterium med nordiske rødder, om blod, begær og afhængighed. Det er den første bog i trilogien Vardari, en selvstændig fortsættelse Ravneringene.

Juva hader blodlæsere. De hyldes for at kunne tyde sandheden, men er ikke andet end svindlere, der udnytter folks frygt, for penge og for magt. Det ved Juva kun alt for godt, hun kommer nemlig selv fra en familie af blodlæsere, og har svoret aldrig at blive en af ​​dem. Men da familien trues af Vardari, de uhyggelige, der aldrig bliver gamle, er Juva nådesløst viklet ind i jagten på blodlæsernes arv: en mørk hemmelighed, der engang ændrede verden og kan gøre det igen. For at overleve skal hun konfrontere det barndomsminde, hun har kæmpet for at glemme: dengang hun så djævelen.