Barbara Taylor Bradford: »Du skal ville arbejdet så meget, at intet andet betyder noget«

Den britiske stjerneforfatter Barbara Taylor Bradford har kæmpet sig op fra bunden og sælger i millioner af bøger over hele verden. Men hun er ikke kommet sovende til sin success.

Af Rasmus Meldgaard Harboe

Barbara Taylor 

Barbara Taylor Bradford var ti år, da hun erklærede, at hun skulle være forfatter.

Den unge pige var barn af den engelske arbejderklasse i Leeds, hvor kun få fik lejlighed til at bryde med sin sociale status, men alligevel forærede hendes forældre hende en skrivemaskine. Da Barbara Taylor Bradford var fyldt 12 år, solgte hun sin første historie til et magasin for 7 shillings og 6 pence. For pengene købte hun nogle lommetørklæder til sin far og en grøn vase til sin mor.

Resten af karrieren er gået med samme forbløffende tempo. I dag har hun et bjerg af bøger bag sig og er så velhavende, at der er gået rygter om, at hun er den næstmest velhavende kvinde i hele England, kun overgået af Dronning Elizabeth.

Ligesom med dronningen vover de færreste at afbryde Barbara Taylor Bradford, når hun taler, og hendes udstråling er da også en kongelig værdig. Selvom hun for længst er rundet de 80 år, går hun overdådigt klædt i elegante rober og funklende smykker. Perlekæden om hendes hals er blevet et varemærke i sådan en grad, at der bliver spurgt til den, hvis hun har undladt at tage den på til et forfatterarrangement.

Faktisk minder hun mest af alt om en af sine egne romankarakterer.

Familiesaga gennem to verdenskrige

Trods sin store succes og adelig livsstil, er Barbara Taylor Bradford tilsyneladende klar over, at vinden kan vende. I hvert fald hvis man ser på de bøger, hun skriver. Hendes serie CAVENDON HALL følger vi de to familier Ingham og Swann, som bor i det herskabelige Cavendon Hall gennem 36 år.

Den første bog begynder i 1913, lige inden Første Verdenskrig bryder ud, og den tredje følger familierne frem til 1945, hvor Anden Verdenskrig får sin ende. Krigene bringer naturligvis store omvæltninger med sig, og en række begivenheder kommer til at true familiernes velstand.

»Gennem de år ser vi opturene og nedturene i alle karakterernes liv, og hvordan de er påvirket af de to verdenskrige. Vi bevidner, hvordan Cavendon-kvinderne, som jeg kalder Kvindekrigere, håndterer og overkommer mange prøvelser og trængsler for at sejre til sidst,« skriver Barbara Taylor Bradford om serien på sin hjemmeside.

Bøgerne er solgt i millioner af eksemplarer over hele verden. Flere anmeldere nævner, at serien er perfekt til dem, som har haft abstinenser efter Downton Abbey. Det britiske medie Mail Online skriver:

»Barbara Taylor Bradford vender tilbage til sine rødder med denne klassiske saga om loyalitet, hemmeligheder, passion og intriger. Hvis du har abstinenser fra Downton (Abbey, red.), så er det noget for dig.«

»Jeg var simpelthen nødt til at skrive fiktion«

Der er altså sket meget, siden Barbara Taylor Bradford fik sin første skrivemaskine. Hun har i dén grad brudt med sin baggrund i arbejderklassen og formået at rejse sig som en mastodont i de højere literære luftlag, både i og udenfor Storbritannien.

Men det er bestemt ikke noget, hun er kommet sovende til. For spørger man forfatteren til hendes arbejdsvaner, fortæller hun, at hun ofte har skrevet ti eller 12 timer om dagen, fordi hun simpelthen ikke kunne lade være.

»Når folk siger: ’Jeg vil gerne skrive en roman og blive rig og berømt ligesom dig’, siger jeg: ’Men det bliver du ikke.’ Jeg siger det for at chokere dem. Det er den forkerte motivation. Du skal ville arbejdet så meget, at intet andet betyder noget,« fortæller Barbara Taylor Bradford i et interview med den britiske avis The Guardian.

»Jeg var simpelthen nødt til at skrive fiktion. Jeg sagde til Patricia, som er fra Brid (Patricia er hendes redaktør, og hun kommer fra den engelske by Bridlington, red.), at ’de må føre mig bort i en spændetrøje, hvis jeg ikke får alt det her ud’.«